Sverker Nilsson-utställningen i Kulturhuset Vita Skolan i Broby

Den 9 september invigdes utställningen i Kulturhuset i Broby med målningar och skulpturer av Knislingekonstnären Sverker Nilsson (1936-2008). Det var Eddie Martinsson i Göinge hembygdsförening som fick idén till utställningen. Efter mycket arbete och med hjälp av ett flertal personer och goda kontakter blev idén verklighet.

Föreningens ordförande Sven Jensén höll ett anförande och berättade att Sverker Nilsson var en lågmäld person, som inte gjorde stort väsen av sig. Hans konst är desto mer talande och efter 40 år som konstnär lämnade han många verk till eftervärlden då han avled 2008. Att han alls målade efter att ha fått en stroke 1978 får ses som synnerligen beundransvärt. Sverker Nilsson var högerhänt, men kunde efter sjukdomen endast använda vänsterhanden. Det hindrade inte honom från att fortsätta måla och skapa, kanske tvärtom.

En akvarell föreställande en badhytt i Torekov är det tidigaste verket av de som visas här, och ett av de få som inte har motiv från Göinge. De flesta övriga målningar föreställer lokala byggnader och miljöer. Den som känner sin Göingebygd känner säkert igen till exempel Klockaregården i Knislinge och folkvimlet på Broby marknad.

Konsten är inlånad från privatpersoner och Svenska kyrkan i Broby. Sverkers hustru Inger har lånat ut ett stort antal målningar och hon närvarade vid invigningen.

Inger berättade hur Sverker och hans konst förändrades då han fick sin stroke, genom att jämföra två tavlor med samma motiv, nämligen Ballingstorpsgården. Den ena är målad före och den andra efter stroken.

-Detta är betecknande för vad som hände med hans sinne. Man ser tydligt att den nya är ljusare och gladare. Den första har starkare och dovare färger. Han uppskattade sitt liv otroligt mycket och han målade i mycket ljusare färger efter sin stroke. När man får en så stor ändring i sitt liv kan man välja att tycka att allt är värdelöst, eller så kan man göra som Sverker: Se det ljusa.

Konstutställningen i Vita Skolan pågår fram till 6 oktober.

Bilder från invigningsdagen. Foto: Ingela Frid.